Een bedrijf dat jaarlijks verdubbelt in omzet en klanten, moet ervoor zorgen dat ook de rest meegroeit. Daarom liet Jan Hendrikx het logo restylen door Esther Noben. Zij liet zich uitdagen door de creatieveling die Jan is en zorgde voor een even creatief en verrassend logo. De letters hebben namelijk alle drie dezelfde vorm, ze zijn enkel anders geplaatst. De kroon op het logo betekent niet dat Jan een fervente royalist is: ‘Ik refereer met die kroon naar ons ‘koninkrijk’ België omdat ik telkens ik in het buitenland ben, voel dat wij als land goed scoren. Zeker in mijn business. Ik ontwerp niet alleen standen, ik stockeer ze ook en dan is België voor een multinational centraal gelegen in het hart van Europa. We scoren ook zeer hoog als een land van ontwerpers. Je had de Antwerpse zes en Raf Simons maakt goede sier bij Dior. Maar ook op vlak van productdesign hebben we toppers als Sylvain Willenz, Alain Gilles en Michaël Bihain. Uit België komen is al zo goed als een referentie. Vandaar die verwijzing.’
De intrigerende stand voor bakstenenfabrikant Nelisssen, scoorde Ontwerpbureau JAN opnieuw een eerste plaats op Batibouw qua standen voor steenfabrieken. In het algemeen was de stand van Nelissen goed voor de 2de plaats op een totaal van 1260. Het is al het tweede jaar op rij dat Ontwerpbureau JAN op Batibouw in de prijzen valt met de stand van Nelissen.
De insteek van Jan Hendrix was om de stand niet meer zo zwaar te maken als in het verleden toen er heelder muren en constructies gemetseld werden, wat telkens minstens tien dagen werk vergde.
Jan Hendrix: ‘Ik wilde alles veel lichter, doorzichtiger maken en toch het hele gamma van Nelissen Bricks tonen. We ontwierpen een soort pop-up store waarin iedere steen die de fabrikant produceert, zichtbaar wordt door ze op te hangen aan het plafond. De stenen ‘portretten’ die gecreëerd werden, hangen in schuine lijnen zodat je vanuit iedere hoek alle stenen kan zien. En de vloer volgt dezelfde lijnen zodat je een zekere dynamiek krijgt. In het midden plaatsten we een ‘stenotheek’ waar de bezoeker iedere steen die Nelissen maakt, kan zien en voelen. Om de stenen zichtbaar te maken in hun realisaties hingen we een aantal foto’s van sprekende woningen op.’
Pop-up stores maken is een kwestie van een goed contact te hebben met de klant, het bedrijf te doorgronden, creatief met die informatie aan de slag te gaan en een uniek en sprekend ontwerp maken. Maar dan moet dat ontwerp nog uitgevoerd kunnen worden en daar bots je dan vaak op technische beperkingen. Om een groot deel van de huidige beperkingen uit de weg te ruimen, investeerde Ontwerpbureau JAN in een nieuwe CNC 2D & 3D freesmachine.
‘Op die manier kan ik mijn grenzen weer iets verleggen omdat de praktische uitvoering nu geen probleem meer is. Deze machine zorgt er voor dat ik de klanten nog meer kan verrassen.’
Een cruciale periode in het leven en werken van Jan Hendrix was zijn deelname met JAGA aan Burning Man. Burning Man is een jaarlijkse kunstmanifestatie en tijdelijke gemeenschap op basis van radicale zelfexpressie en zelfredzaamheid in de Black Rock Desert van Nevada.
Jan: ‘Dat was een indringende ervaring. Ik was er van heel in het begin van het festival en toen voelde dat stuk woestijn aan als één grote leegte. In die immense hoeveelheid zand leerde ik echter al snel dat een mens makkelijk zonder bepaalde luxe elementen. Je begint na een tijdje te leven met de natuur en je leert er hoe je moet omgaan met hitte, kou, dorst, de zon, de elementen … Waar ik vooral door gecharmeerd was, was het principe ‘cradle to cradle’ dat er gehuldigd werd. Na het festival kon je niet zien dat daar duizenden mensen wekenlang gekampeerd hadden.
Toen het festival eenmaal op volle toeren draaide, werd ik meegesleurd in een orkaan van creativiteit. Ik heb er super creatieve mensen ontmoet, prachtige kunstrealisaties gezien en al die indrukken en invloeden als een spons opgezogen. Je ervaart er ook wat een gemeenschap van gelijkgestemde mensen kan betekenen. Je was overal welkom, mocht overal mee eten en drinken en werd langs alle kanten opgevangen. Naast een creatief gebeuren is Burning Man dan ook een bevlogen sociaal evenement.
'Die deelname aan Burning Man heeft mee mijn leven bepaald. Ik besloot niet lang daarna om mijn eigen zaak te beginnen en pas daar nu veel dingen in toe die ik in de woestijn van Nevada geleerd heb. Onder andere dat er geen grenzen zijn. Ik ervaar dat nu nog: als je een goed contact hebt met een klant, kan je echt de grenzen verleggen en komen tot stands die écht tot de verbeelding spreken.